Monday, January 10, 2011

Senario Hari Ini

Sekelian membicarakan kehidupan yang kian mencabar. Kita menghitung hari dengan tepat dan agenda utama untuk tidak ketinggalan dengan dunia yang pantas berlari. Kadang-kadang kita tidak dapat mengejar seiring tapi adakah kita akan terkebelakang atau tercicir dari arus dunia kini?

Tahun 2011 dengan kenaikan minyak dan faktor sekeliling yang tidak dapat dielakkan. Adakah kita umpama mentimun? atau kita ada 'power' yang kita belum gunakan lagi?

Bagaimana cara untuk kita harungi abad yang baru ini? Pendapatan kita perlu ditingkatkan, tapi bagaimana?

Kerajaan yang memikul amanah sudah pasti ada agenda untuk membantu rakyat. Bukan hanya sibuk dengan mainan politik yang kadang-kadang membuatkan rakyat naik meluat. Samada di puak 'A' atau 'B' keutamaan rakyat mesti dijaga.

Pimpinan YAB PM banyak merangka tranformasi untuk kebajikan rakyat. Dana atau kantng negara diselaraskan untuk memenuhi keperluan asasi rakyat. Kita sebagai rakyat sudah pasti mengharapkan penambahbaikan dalam sisio ekonomi masing-masing.

Kehidupan di ibu kota kian menghimpit. Semua aspek perlu di ambil kira. Jika kita keluar untuk 'shoping', apa yang perlu kita belanjakan? Makan minum, pakaian, keperluan dapur, anak-anak, ibu-bapa, 'maintenance' kereta, bil-bil yang wajib, hutang ......

Jika kita buat kira-kira, memang gaji tidak cukup. Duit simpanan tidak dapat membantu. Seperkara lagi nak menyimpan? cukup ke untuk perbelanjaan?

'Motivator' kata simpan 10 - 20 % daripada duit gaji? cuba kita kira, dapat ke simpan?

No comments: